I går var det lansering av nye produkter fra Apple, og jeg satt som vanlig klistret til skjermen for live sending.  Jeg pleier å få med meg dette to ganger i året. Vår og høst lanseringen deres. Det er ikke mange år siden jeg mobbet disse som skulle Iphone eller andre lignende produkter. Jeg sverget til både Windows og Android. Hvem ville vel ha noe annet? 

Likevel sitter jeg her å skriver på en Macbook pro, har en Iphone ved min side, en Ipad på skrivebordet, en Apple tv i stuen og en Apple router på nettverket. Alt dette har skjedd over en periode på to år. Hvorfor ble det slik?

«Det bare virker» En setning som går igjen på nettet. Det er helt sant, uten sidestykke. Alt bare virker, raskt, enkelt og trygt. Ja, det koster, og spesifikasjoner kan ikke måle seg om man skal dra den skalaen. Men hvorfor skulle det stå på det så lenge de får produkter til å virke bedre og mer stabilt med mindre? Du kan ha så stor motor i bilen din du bare vil, men om du har motorfeil og den humper seg avgårde er det ingen vits med alle hestene. Eller om fartsgrensen er 80, og trafikken flyter perfekt …

Jeg pleier å se disse lanseringene med fatning. Jeg følte at jeg gjorde det i går også. Men plutselig etter lanseringen var ferdig lå jeg strak ut og lagde en liste i hodet over hva jeg ville bytte ut, og hvilken rekkefølge som gav meg mening.

W020150317839983044523

Først vil jeg selge unna min Iphone 5. Ja du leste riktig. Jeg er ikke av de værste gadget gutta som bare må ha det nyeste. Jeg er heller den som liker å omgi meg med elektronikk på fritid, jobb og hobby. Og når jeg holder på med slikt, så må det virke. Jeg vil kjøpe en Iphone 6s. Ikke den største utgaven xl. Mer om nye Iphone her.

og_apple_watch

 

Så vil jeg ha Apple Watch. Denne har jeg egentlig fått i gave, men sitter å dingler på gjerdet til den lanseres her i Norge. Det har tatt tid denne gangen, og jeg klarer ikke å skjønne hvorfor. Jeg har hørt om forskjellige teorier, men klarer ikke å tro helt på dem.  Mer om klokken her.

xlarge

 

På plass nummer tre er det på tide at min Macbook Pro 2012 byttes ut i 2016 modellen. Ikke fordi den er blitt ødelagt, men fordi den trenger å fornyes. Batteriet har trengt en forskjønnelse en stund allerede. Man blir glad i disse produktene.  Jada, jeg bruker Boot camp og har også Windows 10 på maskinen. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi jeg er interessert i alt dette.  Mer om Macbook Pro.

Tim-Cook-holding-iPad-Pro-Bloomberg-mockup-001

 

Neste på listen er Ipad Pro. Jeg har ikke sett eller hørt om et nettbrett av denne kraft og størrelse. Funksjonalitet, både nytt og fornyet gammelt. Denne sammen med blyanten og etuiet med innebygget tastatur? Dette er selve kongen på tronen. Dette mot min fine gode Ipad Mini 3.

Mer om Ipad Pro her.

31rYKKB4zFL._SX300_

Sist men ikke minst så kan Apple tv bli skiftet ut. Den nye har fått en skikkelig oppdatering med egen app butikk, og ny fjernkontroll som kan brukes på mange måter. Mer om Apple tv her.

Det er alltid informasjon som blir holdt tilbake på slike presentasjoner, og det skjedde også denne gang. Så om man får en liten bitter smak i munnen, så er det kun derfor.

Jeg føler denne lanseringen var av de største på lang tid. Men etter å ha drømt meg litt bort i denne listen min, landet jeg raskt på jorden igjen. Regnestykket på slutten hjalp meg med det.

Siden prisene ikke er klar for Norge enda, blir det en smule unøyaktig. Men slik ser jeg dem for meg.

Iphone 6s     kr 6500

Apple watch kr 8600

Ipad Pro       kr 7900

Macbook      kr 12000

Apple Tv      kr 1500

Til sammen kr 36500

Jeg skjønte raskt at jeg er glad i den Macbooken jeg har. Og kommer til å være trofast mot den noen år til, om jeg ikke vinner i lotto. Jeg vet at Apple Watch blir min. Jeg kommer til å ønske meg Iphone 6s til jul, og har ingenting i mot å leve med både Ipaden min, og Apple tvén vi allerede har i huset.

Konklusjon? Jeg ønsker meg herved en ny Iphone 6s som sammen med Apple Watch skal min digitale helhets boble …